Logistic Contractor rekryterar Sales and Business Development Manager i Finland

Logistic Contractor utökar sin satsning på den nordiska marknaden. I slutet av 2019 registrerades ett finskt dotterbolag och den 1 april började René Lönnqvist sin tjänst som Sales and Business Development Manager. Uppdraget är att ansvara för försäljningen och etablera Logistic Contractor på den finska marknaden.

– Logistic Contractor är den största aktören på den svenska logistikmarknaden och vi ser goda förutsättningar att på sikt ta marknadsandelar även i Finland. René Lönnqvist har helt rätt bakgrund för att driva utvecklingsarbetet på plats. Med honom får vi en person med ett stort lokalt kontaktnät och god kunskap om hela kedjan inom fastighetsutveckling. Det ska bli mycket intressant att se vad kombinationen av hans kompetens och vår produkt kan få för genomslag på den finska marknaden. Vårt mål är att ha en självgående organisation på plats i Helsingfors senast 2022 med kapacitet att hantera ett flertal parallella utvecklings- och entreprenaduppdrag, säger Sandu Nylmon, vd för Logistic Contractors norska, danska och finska dotterbolag.

Under 2019 stod Logistic Contractor för 26 procent av byggandet av logistikanläggningar med en yta över 10 000 kvm i Sverige och företaget levererade även 65 000 kvm logistikyta i Norge och Danmark. Bland LCs kunder finns de stora aktörerna inom tredjepartslogistik som Bring, DSV och DHL men också logistikintensiva företag som Lidl, Lyko, Apotea och Nelly. Inom industrisegmentet bygger LC just nu en anläggning på över 100 000 kvadratmeter utanför svenska Skellefteå, där företaget Northvolt ska tillverka batterier till elfordon. Hållbarhetsfrågan är prioriterad för LC, varför företaget erbjuder såväl miljöcertifierat byggande som en rad Green Options. På de stora platta taken väljer många kunder att installera solceller.

– Jag ser verkligen fram emot att få arbeta med Logistic Contractor och har stor tilltro till företagets framtida möjligheter på den finska marknaden. I uppstartskedet är det till stor hjälp för mig att LC redan har etablerade kundrelationer med många gränsöverskridande logistikaktörer. Utöver dessa har jag identifierat flera potentiella kunder som är beroende av stora lager och en effektiv logistikhantering för sin dagliga verksamhet, förklarar René Lönnqvist.