Wästbygg förvärvar projektfastighet med stora utvecklingsmöjligheter i Borås

Wästbygg har förvärvat en projektfastighet på Allégatan i centrala Borås. Fastigheten har en total uthyrningsbar yta på cirka 3 600 kvm. En skola är idag hyresgäst i lokalerna och disponerar ungefär hälften av ytan. Resterande del är vakant.

För fastigheten finns en ny detaljplan som tillåter en tillbyggnad med cirka 2 000 kvm bruttoarea för både bostäder och kommersiella lokaler. Transaktionen sker i bolagsform och det överenskomna fastighetsvärdet uppgår till ca 95 mkr. Säljaren, en privat aktör, önskar i detta fall att vara anonym. Wästbygg tillträder projektfastigheten den 15 mars.

– Förvärvet är i linje med vår strategi att öka andelen egenutvecklade projekt. Fastigheten och den nya detaljplanen erbjuder intressanta utvecklingsmöjligheter i ett mycket attraktivt läge i Borås. Vi kommer att se över hur vi kan nyttja ytan på bästa sätt, delvis med inriktning mot samhällsfastigheter, men det finns också möjlighet till kommersiella ytor och nya bostäder, säger Jörgen Andersson, vd på Wästbygg Gruppen AB.

Werks Advokater har varit rådgivare till Wästbygg i affären. Säljarens rådgivare i transaktionen har varit Bengt-Åke Harrysson, Kommersiella Fastigheter i samarbete med Swedbank.

Kontaktuppgifter:

För mer information, kontakta Jörgen Andersson vd Wästbygg Gruppen AB, tel 0703-23 32 02
eller jorgen.andersson@wastbygg.se
www.wastbygg.se

Om Wästbygg:

Wästbygg Gruppen är ett entreprenad- och projektutvecklingsbolag med verksamhet på de mest expansiva marknaderna i Sverige. Vi bygger och utvecklar bostäder, kommersiella byggnader, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar – alltid med stort fokus på hållbarhet.

Företaget grundades 1981 i Borås. Idag finns egna kontor även i Göteborg, Stockholm, Malmö, Jönköping, Helsingborg och Varberg samt via koncernbolaget Logistic Contractor i Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Wästbygg Gruppen är noterat på Nasdaq Stockholm. 2020 hade vi en omsättning på cirka 3,8 miljarder kronor och 310 anställda.