Wästbygg Gruppen bygger bostäder åt Stockholms Stadsmission

Wästbygg har tecknat avtal med Stockholms Stadsmission om att uppföra bostäder i Farsta strand i södra Stockholm för personer som står långt ifrån den ordinarie bostadsmarknaden.

Projektet omfattar ett punkthus med 37 hyresrätter och en lokal samt fyra radhus. Bostäderna ska Svanenmärkas och ordervärdet uppgår till 73 mkr.

– Vi har precis genomfört Fas 1 med projektering i samverkan och då lagt stort fokus på utformningen av stommen och att identifiera en bra lösning ur produktionsteknisk synvinkel. Tillsammans ska vi bygga bostäder som många ska ha råd att efterfråga utan att vi ger avkall på kvalitet och hållbarhet. Samarbetet med Stockholms Stadsmission ligger väl i linje med vårt arbete inom social hållbarhet och vi ser fram emot att gå vidare till produktionsfasen, säger Joakim Efraimsson, vd på Wästbygg AB.

Bygglov är beviljat. Produktionsstart sker i början av 2023 och under våren 2024 ska bostäderna vara inflyttningsklara.

– Vi har lång erfarenhet av att arbeta med bostadsfrågan, och är dessutom väl medvetna om de förödande konsekvenser som låsningarna på bostadsmarknaden skapar för människor. När vi nu bygger ett eget hyreshus med överkomliga hyror vill vi visa att det finns vägar framåt för att skapa en mer inkluderande bostadsmarknad i Sverige och att vi gärna tar första steget i hopp om att fler ska följa efter, säger Åsa Paborn, direktor på Stockholms Stadsmission.

Joakim Efraimsson, vd Wästbygg AB
Tel 073-901 14 13, e-post joakim.efraimsson@wastbygg.se

Wästbygg Gruppen är ett börsnoterat entreprenad- och projektutvecklingsbolag som bygger och utvecklar bostäder, kommersiella byggnader, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar – alltid med stort fokus på hållbarhet. I koncernen ingår Wästbygg AB, Rekab Entreprenad AB, Logistic Contractor AB och Inwita Fastigheter AB.

Verksamheten bedrivs på de mest expansiva marknaderna i Sverige samt inom Logistic Contractor även i Danmark, Norge och Finland. 2021 omsatte koncernen 3,8 miljarder och hade 525 anställda.