Gruppen

Mediakontakt

Wästbygg först med grönt kombinerat ramverk

Wästbygg Gruppens affärsidé är att utveckla och bygga, hållbara, moderna och effektiva bostäder, kommersiella fastigheter, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar och bolaget tar sitt uppdrag som samhällsbyggare på stort allvar. Som ett naturligt led i hållbarhetsarbetet, och för att öka transparensen kring företagets klimatåtagande, har Wästbygg utvecklat ett ramverk som möjliggör en grön märkning av både aktie- och skuldinstrument. Vidare har företaget låtit CICERO Shades of Green göra en Company Assessment samt en Second Opinion avseende skuldinstrument. Resultatet visar att så mycket som 65 % av intäkterna, 66 % av rörelsekostnaderna, och 100 % av investeringarna från såväl entreprenadverksamhet som projektutveckling identifieras som gröna i Company Assessment, och Second Opinion avseende skuldinstrument, bedömer ramverket som medelgrönt.

Logistic Contractor AS inleder samarbete kring en logistiktomt sydväst om Oslo

Logistic Contractor AS, som ingår i Wästbygg Gruppen, har tecknat en avsiktsförklaring om ett joint venture med Nebula Eiendom AS och Oslo Square samt mäklarföretaget Colliers. Avtalet rör utveckling av en industri-/logistiktomt på cirka 35 hektar belägen i Sande, 60 kilometer sydväst om Oslo.

Wästbygg bygger ut anstalten Karlskoga med tillfälliga lokaler

Wästbygg har tecknat avtal med Specialfastigheter om en utbyggnad med tillfälliga lokaler av Kriminalvårdens klass 2-anstalt i Karlskoga. Uppdraget omfattar ett boende med 32 platser samt fristående lokaler för sysselsättning och utbildning.

Logistic Contractor bygger 39 000 kvm i Eskilstuna

Logistic Contractor, som ingår i Wästbygg Gruppen, har tecknat avtal med ett transport- och logistikföretag om att uppföra en logistikanläggning i Eskilstuna. Anläggningen, som ska användas för tredjepartslogistik, är på 39 000 kvm och ordervärdet uppgår till 220 mkr.

Wästbygg uppför bygghandel i Norrköping

Wästbygg har tecknat avtal med Nordströms Bygghandel om att uppföra en ny bygghandel åt deras filial Ekströms Trä i Norrköping. Anläggningen är på totalt 12 000 kvm, fördelat på butik och drive in-lager. Ordervärdet är drygt 70 mkr.

Logistic Contractor bygger ut åt Svenska Retursystem i Västerås

Logistic Contractor, som ingår i Wästbygg Gruppen, har fått i uppdrag att bygga ut Svenska Retursystems anläggning i Västerås med 7 200 kvm. Uppdragsgivare är Mileway, som äger fastigheten. Huvuddelen av utbyggnaden omfattar lageryta, men även en mindre utökning av den befintliga kontorsdelen ingår i projektet. Ordervärdet uppgår till 51 mkr.