Gruppen

Mediakontakt

En grön start på året

Regulatoriska

Wästbygg Gruppen presenterar sin delårsrapport för första kvartalet 2021.

Wästbygg först med grönt kombinerat ramverk

Wästbygg Gruppens affärsidé är att utveckla och bygga, hållbara, moderna och effektiva bostäder, kommersiella fastigheter, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar och bolaget tar sitt uppdrag som samhällsbyggare på stort allvar. Som ett naturligt led i hållbarhetsarbetet, och för att öka transparensen kring företagets klimatåtagande, har Wästbygg utvecklat ett ramverk som möjliggör en grön märkning av både aktie- och skuldinstrument. Vidare har företaget låtit CICERO Shades of Green göra en Company Assessment samt en Second Opinion avseende skuldinstrument. Resultatet visar att så mycket som 65 % av intäkterna, 66 % av rörelsekostnaderna, och 100 % av investeringarna från såväl entreprenadverksamhet som projektutveckling identifieras som gröna i Company Assessment, och Second Opinion avseende skuldinstrument, bedömer ramverket som medelgrönt.

Logistic Contractor AS inleder samarbete kring en logistiktomt sydväst om Oslo

Logistic Contractor AS, som ingår i Wästbygg Gruppen, har tecknat en avsiktsförklaring om ett joint venture med Nebula Eiendom AS och Oslo Square samt mäklarföretaget Colliers. Avtalet rör utveckling av en industri-/logistiktomt på cirka 35 hektar belägen i Sande, 60 kilometer sydväst om Oslo.

Joakim Efraimsson utses till vd för Wästbygg AB

Regulatoriska

I slutet av januari kommunicerades beslutet att slå ihop Wästbygg Gruppens entreprenad- och projektutvecklingsverksamheten inom Bostad och Kommersiellt, till en gemensam organisation. Joakim Efraimsson har nu utsetts till vd för den sammanslagna verksamheten, Wästbygg AB. Han tillträder den 1 juni i år och tar då också plats i koncernledningen. Jörgen Andersson, vd och koncernchef, som tillfälligt gått in som vd för Wästbygg AB, återgår i samband med detta till att helt fokusera på arbetet som koncernchef för Wästbygg Gruppen.

Wästbygg bygger ut anstalten Karlskoga med tillfälliga lokaler

Wästbygg har tecknat avtal med Specialfastigheter om en utbyggnad med tillfälliga lokaler av Kriminalvårdens klass 2-anstalt i Karlskoga. Uppdraget omfattar ett boende med 32 platser samt fristående lokaler för sysselsättning och utbildning.

Kallelse till årsstämma i Wästbygg Gruppen AB (publ)

Regulatoriska

Aktieägarna i Wästbygg Gruppen AB (publ), org. nr 556878-5538, (”Bolaget”), kallas till årsstämma torsdagen den 6 maj 2021 genom deltagande via poströstning. Närvaro på årsstämman sker uteslutande genom poströstning.

Logistic Contractor bygger 39 000 kvm i Eskilstuna

Logistic Contractor, som ingår i Wästbygg Gruppen, har tecknat avtal med ett transport- och logistikföretag om att uppföra en logistikanläggning i Eskilstuna. Anläggningen, som ska användas för tredjepartslogistik, är på 39 000 kvm och ordervärdet uppgår till 220 mkr.

Wästbygg uppför bygghandel i Norrköping

Wästbygg har tecknat avtal med Nordströms Bygghandel om att uppföra en ny bygghandel åt deras filial Ekströms Trä i Norrköping. Anläggningen är på totalt 12 000 kvm, fördelat på butik och drive in-lager. Ordervärdet är drygt 70 mkr.

Entreprenad- och projektutvecklingsverksamheten inom Wästbygg slås ihop

Regulatoriska

Wästbygg Gruppen har beslutat att slå ihop entreprenad- och projektutvecklingsverksamheten inom bostad och kommersiellt som idag drivs i två separata dotterbolag, Wästbygg AB och Wästbygg Projektutveckling AB. Denna förändring träder i kraft från och med den första februari.

Logistic Contractor bygger ut åt Svenska Retursystem i Västerås

Logistic Contractor, som ingår i Wästbygg Gruppen, har fått i uppdrag att bygga ut Svenska Retursystems anläggning i Västerås med 7 200 kvm. Uppdragsgivare är Mileway, som äger fastigheten. Huvuddelen av utbyggnaden omfattar lageryta, men även en mindre utökning av den befintliga kontorsdelen ingår i projektet. Ordervärdet uppgår till 51 mkr.